opspattende druppel water

Professioneel assertief reageren

De training professioneel assertief reageren, gaat in op het aanspreken van collega's en het bespreekbaar maken van (bijna) incidenten. Bij professioneel assertief reageren, speelt de eigen voorkeurstijl van reageren ( sub-assertief, assertief of agressief), de afdelingscultuur in zijn geheel en meer specifiek de conventies van zwijgen een rol. Als professional heb je de verantwoordelijkheid patiëntveilig te communiceren. Wat concreet betekent dat je vanuit je functie een verplichting hebt om te reageren op dat wat je ziet, hoort of ervaart.

Benoem dat wat is, daar gaat het om. Een collega die te kort door de bocht op een andere collega of patiënt reageert. Een arts die snel iets bij een patiënt voorstelt en wegloopt, terwijl jij de kennis hebt dat dit voorstel al een gepasseerd station is. Of de onjuiste dosis medicatie die aan een patiënt is gegeven. Legio voorbeelden zijn hieromtrent te bedenken. De vraag is, hoe maak je dit professioneel bespreekbaar. De intentie van waaruit je iets bespreekbaar maakt is hierbij van enorm belang. Benoem je dat wat je ziet, hoort of ervaart vanuit oordeel of doe je dat vanuit oprecht contact maken om er samen beter van te worden. Met als doel veilige zorg en prettig samenwerken.

Opbrengst:

  • meer onderlinge openheid gericht op patiëntveiligheid en prettig samenwerken
  • aanleren van professioneel assertief reageren
  • inzicht in de betekenis van de intentie in communicatie en samenwerking
  • onderkennen van de effecten van conventies van zwijgen
  • de verplichting aangaan van reageren op dat wat je ziet, hoort en ervaart